Perjalanan Jalan Raya Kami di Mani Greece: Meneroka Semenanjung Mani

Richard Ortiz

Beberapa kawasan di Greece adalah liar dan terpencil seperti Semenanjung Mani di Peloponnese. Kami menghabiskan masa seminggu di wilayah yang menakjubkan ini, dan menyukai setiap minitnya. Berikut ialah cara untuk menerokai Mani Greece.

Dalam panduan perjalanan ini, saya akan memperkenalkan anda kepada Semenanjung Mani di selatan Greece, dan kemudian menunjukkan bagaimana anda boleh menikmatinya dalam perjalanan jalan raya!

Semenanjung Mani di Greece

Ada sesuatu yang sangat istimewa tentang kawasan Mani di Greece. Ia mempunyai sifat liar dan tidak dijinakkan kepadanya. Kecantikan yang lasak. Perasaan seperti berada di pinggir dunia.

Anda mungkin sudah tahu tentang banyak rumah menara dan pantai yang indah. Mungkin anda pernah mendengar bahawa Maniots mungkin keturunan Sparta, dan peranan yang mereka mainkan dalam Perang kemerdekaan Yunani.

Apa yang anda mungkin tidak menghargai sehingga anda benar-benar berada di sana, ialah betapa kosongnya ini tanah misteri berada di luar bandar dan kampung utama.

Jika anda sedang mencari pengembaraan yang mencabar di Peloponnese Selatan, luangkan sedikit masa mengembara di Semenanjung Mani – anda mungkin tidak pernah ke tempat seperti itu sebelum ini !

Di manakah Mani Greece?

Mani, sering dipanggil "Mani", terletak di Peloponnese, wilayah paling selatan di tanah besar Greece. Melihat peta, anda akan melihat bahawa semenanjung Peloponnese mempunyai tiga semenanjung yang lebih kecil di selatan. Mani ialah semenanjung di tengah.

Manibeberapa malam. Areopoli terletak 40 km dari Porto Kagio, dan masa memandu adalah kira-kira sejam.

Perhentian pertama kami ialah Vathia, salah satu kampung berkubu yang paling terkenal. Walaupun anda akan melihat menara batu di mana-mana di Mani, Vathia agak unik.

Kami menghabiskan kira-kira sejam berjalan di sekitar menara lama. Nampaknya, tiada bekalan elektrik di sini sehingga tahun 1980-an.

Ketahui lebih lanjut di sini: Vathia di Mani Greece

Cuaca agak suram, tetapi Vanessa mahu untuk berhenti berenang namun. Pantai Kapi yang berbatu tidak terlalu buruk, dan terdapat batu berhampiran pantai yang boleh anda terokai di bawah air.

Pantai terletak dalam jarak berjalan kaki yang singkat dari jalan raya, dan beberapa seni bina mengingatkan kami kepada Cyclades.

Pantai Mani Berdekatan Gerolimenas

Terdapat beberapa pantai lain dalam perjalanan dari Porto Kagio ke Gerolimenas. Kami mula-mula singgah di Kyparissos, yang tidak begitu istimewa.

Pantai kegemaran kami di kawasan itu ialah Almyros, agak jauh ke utara. Anda perlu berjalan di laluan pejalan kaki yang singkat untuk sampai ke pantai berbatu itu. Malah terdapat sebuah gua di sana, yang kami fikir akan menjadi tempat teduh yang bagus pada musim panas.

Anda mungkin juga menyukai pantai Gialia, hanya di selatan Gerolimenas. Ini adalah satu lagi pantai berbatu.

Makan tengah hari di Gerolimenas

Perhentian seterusnya kami, di mana ramai orang memilih untuk bertapak selama satu atau dua hari,ialah Gerolimenas.

Terdapat penempatan kecil di teluk semula jadi ini, dengan beberapa hotel dan beberapa kedai minuman.

Pantai tempatan sangat terlindung daripada angin, dan oleh itu sesuai untuk kanak-kanak. Perlu diingat bahawa ia agak kerikil.

Sudah tiba masanya untuk berhenti untuk makan tradisional Mani. Jeruk digunakan secara meluas dalam salad di sini! Produk tempatan lain yang anda akan dapati di Mani ialah daging babi salai, minyak zaitun, kacang lupini, teh gunung, madu dan beberapa jenis pai.

Jika anda menuju ke selatan di sebelah Mani ini, Gerolimenas benar-benar akan menjadi tempat terakhir di mana anda boleh membeli-belah. Terdapat beberapa pasar mini dan juga ATM jika anda memerlukannya.

Areopoli

Selepas meninggalkan Gerolimenas, kami bertolak ke Areopoli. Penduduk tempatan dengan senang hati akan memandu laluan itu dalam kira-kira setengah jam. Walaupun keadaan mendung, kami mengambil masa kerana ingin singgah di beberapa tempat dalam perjalanan.

Kami membuat lencongan kecil untuk melawat gereja St Sergius dan Bacchus, di luar kampung Kitta. Ia telah ditutup, tetapi pandangan telah menebusnya.

Apabila kami tiba di pantai Mezapos, kami tahu bahawa ia akan hujan lambat laun. Ini adalah satu lagi pantai berbatu, dan salah satu daripada beberapa tempat berenang yang boleh diakses di kawasan terdekat.

Kami mungkin kira-kira 10 minit dari Areopoli, ketika hujan mula turun. Dalam beberapa saat, kami terpaksa berhenti di tepijalan raya, kerana kami tidak dapat melihat apa-apa! Bukannya hujan datang entah dari mana, tetapi ia benar-benar kuat.

Kami mungkin menghabiskan masa sekitar 20 minit di tepi jalan. Orang yang hanya ke Greece pada musim panas mungkin tidak pernah mengalami cuaca seperti ini di Greece!

Selepas awan hilang, kami tidak lama lagi tiba di Areopoli, di mana kami akan bertapak selama beberapa hari. Kami telah menempah penginapan layan diri, jadi kami pergi ke pasar raya tempatan dan membeli beberapa barangan.

Areopoli, juga dikenali sebagai Areopolis, ialah sebuah bandar yang agak besar. Terdapat sebuah pusat bersejarah yang kecil dan indah, beberapa pasar raya, banyak kedai minum dan kafe, malah sebuah hospital.

Beberapa tahun yang lalu, seorang rakan kami terpaksa memandu dari Porto Kagio ke hospital di Areopoli kerana anaknya mengalami kemalangan. Perjalanan mengambil masa lebih sejam. Perkara ini perlu diingat jika anda menerokai kawasan Mani di Greece!

Hari 7 – Areopoli dan Limeni

Hari berikutnya kami kebanyakannya dihabiskan untuk bersantai dan menerokai pekan kecil yang menawan dan persekitarannya. Areopoli ialah salah satu tempat di mana Revolusi Yunani mungkin bermula.

Banyak rumah batu telah dipulihara dengan cantik dan terdapat beberapa tempat yang patut dikunjungi.

Anda boleh membaca maklumat lanjut di sini: Areopoli di Greece

Gua Diros di Mani

Salah satu tarikan paling popular dikawasan Areopoli, ialah Gua Diros. Kami tidak melawat pada kesempatan ini, kerana kami telah berada di sana beberapa tahun yang lalu. Gua-gua ini agak unik, kerana anda akan dipindahkan dengan bot!

Kami pergi ke Oitylo dan Limeni yang berdekatan. Petempatan pinggir pantai ini cukup menawan. Anda boleh pergi untuk makan, atau pergi berenang, atau kedua-duanya. Dalam kes kami, kami memutuskan untuk menuju ke pantai Karavostasi yang lebih tenang untuk mendapatkan matahari.

Pada waktu petang, kami meluangkan sedikit masa bersiar-siar di sekitar menara batu dan lorong. Kami juga mengikuti jalan yang menjanjikan untuk membawa kami ke matahari terbenam - dan ia berlaku! Terdapat sesuatu yang sangat istimewa tentang matahari terbenam di atas Aegean.

Kebanyakan kedai minuman di Areopoli kelihatan agak menjanjikan. Kami memilih untuk menikmati hidangan daging pada malam itu – benar-benar mengesyorkan kambing biri-biri dan ayam dengan pasta tempatan!

Hari 8 – Areopoli ke Kalamata

Destinasi kami yang seterusnya dan persinggahan terakhir kami perjalanan jalan di sekitar Mani, adalah Kalamata, beberapa jam di utara Areopolis.

Kami singgah sebentar di Stoupa, sebuah bandar peranginan pantai yang cukup terkenal. Pada lawatan musim panas ke Peloponnese, kami telah melangkaunya, kerana ia terlalu sesak.

Kami memandu di sekitar, dan kami masih mendapati ia terlalu sibuk dan tersusun untuk citarasa kami. Kami pergi serta-merta, tanpa mengambil satu gambar pun! Walaupun kami faham mengapa sesetengah orang menyukainya, Stoupa pastinya bukan untuk kami.

Patrick Leigh FermorRumah

Destinasi kami seterusnya ialah lawatan ke rumah Patrick Leigh Fermor di Kardamyli. Ini ialah rumah pengarang Inggeris terkenal, yang kini dibuka kepada orang ramai untuk lawatan dan penginapan singkat.

Kami tidak lama kemudian tiba di Rumah Patrick Leigh Fermor, tempat kami menghabiskan kira-kira sejam. Kami benar-benar menikmati lawatan singkat berpandu kami ke rumah yang menakjubkan ini, yang paling sesuai digambarkan sebagai vila eksklusif.

Sembang dengan bekas pembantu rumahnya sangat menarik, dan menumpahkan sedikit cahaya keperibadiannya. Dia pasti seorang lelaki yang cukup keren!

Jika anda dalam perjalanan jalan raya di sekitar Mani, anda pasti perlu mengatur jadual anda untuk memasukkan lawatan ke sini. Rumah ini dibuka untuk lawatan pada hari Selasa, Khamis dan Sabtu, jam 11 pagi.

Rumah ini terletak 2 minit berjalan kaki dari pantai Kalamitsi. Kami fikir ini adalah salah satu pantai terbaik di Mani, dan menghabiskan beberapa jam di sana.

Snorkeling sangat bagus, dan terdapat sangat sedikit orang lain di sekitar, jadi kami sangat menikmati masa kami di pantai. Kami agak cemburu apabila menyangka bahawa Patrick Leigh Fermor pasti menikmati pantai ini sendirian sepenuhnya!

Baca lebih lanjut di sini: Mengunjungi Rumah Patrick Leigh Fermor

Teruskan ke Kalamata

Ketika kami bertolak ke Kalamata, kami berundur sedikit, untuk melihat pantai Foneas yang kami dengar adalah hebat. Ia pastinya salah satu pantai yang paling indahMani. Ini menjelaskan sebab ia agak sibuk, walaupun pada hari minggu lewat September!

Akses ke pantai tidak sepenuhnya mudah, walaupun ia ditandakan dengan jelas pada peta google. Anda boleh membawa kereta anda ke pantai. Walaupun terdapat banyak tempat letak kereta pada bulan September, ini mungkin tidak berlaku pada musim puncak pelancong.

Kami juga telah merancang untuk berhenti di Old Kardamyli, sebuah lagi bandar yang dipelihara dengan indah dengan banyak menara batu. Anda mungkin mengenalinya jika anda telah menonton filem "Before Midnight". Namun, pada masa itu kami berasa agak malas, jadi kami terus memandu ke Kalamata.

Kardamyli ialah satu lagi kawasan peranginan yang penting, dan menjadi agak sibuk semasa musim puncak. Pantai yang paling terkenal di kawasan terdekat ialah Ritsa, yang kami rasa agak sibuk pada musim panas.

Tidak lama kemudian, kami memandu melepasi pantai Verga, di pinggir Kalamata, yang merupakan sempadan semula jadi Mani. Walaupun kami akan tinggal di Kalamata selama beberapa hari, entah bagaimana rasanya cuti itu sudah pun tamat.

Ketika kami memasuki bandar pantai yang cantik itu, kami sudah pun merindui hutan belantara, kesunyian dan alam liar. Mani.

Ini bukan untuk mengatakan bahawa Kalamata tidak berbaloi untuk dikunjungi – sebaliknya! Kalamata ialah destinasi yang menarik, dan kami sangat gembira dapat menghabiskan beberapa hari di sana. Anda boleh melihat panduan Kalamata kami yang luas di sini: Perkara untuk dilakukan di Kalamata Greece.

Mani Greece – KamiPendapat

Seperti yang anda mungkin telah kumpulkan, kami menyukai setiap tempat di Mani. Landskap liar yang terpencil ini adalah salah satu tempat terbaik di Greece jika anda mencari kedamaian, ketenangan dan keaslian. Semoga panduan Mani ini akan memberi inspirasi kepada anda untuk melawat!

Perkara Terbaik Untuk Dilakukan Di Mani

Terdapat beberapa perkara hebat untuk dilakukan di Mani, Greece. Berikut ialah beberapa yang terbaik:

1. Lawati Gua Diros: Keajaiban semula jadi yang membawa pengunjung menaiki bot melalui tasik dan terowong bawah tanah.
  2. Terokai bandar berkubu Monemvasia: Pekan indah yang dibina di atas batu yang menawarkan pemandangan laut yang menakjubkan.
  3. Kenai Viros Gorge: Pendakian yang indah dan mencabar melalui ngarai sempit dengan air terjun dan kolam.
  4. Nikmati pantai: Mani mempunyai banyak pantai yang indah, termasuk Kalogria, Foneas dan Gerolimenas.
  5. Lawati Vathia: Sebuah perkampungan terbiar yang menawarkan sekilas masa lalu rantau ini.
  6. Rasa masakan tempatan: Mani terkenal dengan makanan tradisional yang lazat, termasuk buah zaitun, madu dan keju.
  7. Ketahui tentang sejarah dan budaya tempatan: Lawati Muzium Mani di Kardamyli dan Tower Houses of Mani untuk mengetahui lebih lanjut tentang kekayaan sejarah dan budaya unik di rantau ini.

Soalan Lazim Mengenai Semenanjung Mani Greece

Semenanjung Mani, yang terletak di wilayah Peloponnese selatan Greece, terkenal dengan pantai yang lasak dan liarkecantikan. Ia adalah tempat di mana menara batu tradisional dan istana zaman pertengahan berdiri tegak dengan latar belakang laut biru yang dalam. Kawasan ini penuh dengan sejarah dan mitologi, dengan runtuhan purba dan tapak arkeologi menghiasi landskap.

Pembaca yang ingin mengetahui lebih lanjut tentang rantau Mani Greece sering bertanya soalan yang serupa dengan:

Di mana adakah Semenanjung Mani?

Mani ialah semenanjung gunung berceranggah tengah bagi ketiga-tiganya yang terbentang ke selatan dari bawah Peloponnese di Greece. Ia menampilkan rupa bumi yang liar dan tanpa kompromi dengan perkampungan pesisir pantai dan bandar bukit terbiar dengan rumah menara dan kubu pertahanan.

Bagaimanakah saya boleh ke Semenanjung Mani dari UK?

Lapangan terbang antarabangsa yang paling dekat dengan wilayah Mani berada di Kalamata. Dari sana, anda boleh menyewa kereta dan memandu selama dua jam melalui pergunungan dan di tepi pantai sehingga anda sampai ke kawasan luar Mani.

Adakah Maniots Sparta?

Maniot dianggap sebagai menjadi keturunan Dorian purba yang mendiami Peloponnese dan, akibatnya, mungkin berkaitan dengan Sparta legenda.

Bagaimanakah saya boleh pergi dari Athens ke Semenanjung Mani?

Jarak antara Athens dan Mani hanya kurang dari 200 km. Jika anda memandu, perjalanan sepatutnya mengambil masa lebih kurang 4 jam. Anda juga boleh sampai ke Areopoli dengan bas KTEL, walaupun perjalanan boleh mengambil masa sekitar 7 jam.

Titik paling utara ialah Verga, di luar Kalamata, dan Trinisa, berhampiran dengan Gythion. Ia pergi ke Cape Tainaron, yang merupakan titik paling selatan tanah besar Greece.Peta Mani Greece

Memandangkan kami tinggal di Athens, kami memutuskan untuk memandu terus ke Gythion di Mani terlebih dahulu, dan gunakan ini sebagai titik permulaan untuk perjalanan jalan raya kami.

Satu lagi titik permulaan yang logik untuk lawatan ke Mani di Peloponnese mungkin Kalamata.

Jika anda sendiri merancang perjalanan jalan raya Mani yang serupa, anda boleh menemui banyak peluang sewa kereta di kedua-dua Athens dan Kalamata.

Saya mempunyai beberapa cerapan tempatan di sini untuk menyewa kereta di Greece yang berbaloi untuk dibaca.

Apakah yang istimewa tentang Mani Greece?

Ini kawasan terpencil dan gersang adalah sangat menarik. Dari sudut sejarah, Mani adalah tempat mulanya Perang Kemerdekaan Yunani.

Malah, beberapa tempat mendakwa telah menjadi tuan rumah pemberontakan Yunani pertama menentang Uthmaniyyah Empayar. Walaupun sebahagian daripada mereka, seperti Kalavrita, terletak lebih jauh ke utara di Peloponnese, sudah pasti banyak bandar di Mani terlibat pada hari-hari pertama Revolusi.

Maniot, penduduk Mani, sentiasa berbangga dan berdikari. Mereka telah diketahui memberontak sejak lama sebelum Revolusi.

Mani tidak pernah benar-benar diduduki oleh Uthmaniyyah, walaupun terdapat beberapa percubaan. Mereka menolakPemerintahan Uthmaniyyah untuk mengekalkan autonomi tempatan ke atas hal ehwal mereka sendiri.

Sebahagian besar, Uthmaniyyah meninggalkan mereka kepadanya – pantai berbatu menyebabkan kapal mendarat sukar, dan rupa bumi semenanjung tengah Peloponnese ini terlalu mencabar tentera mereka untuk melintasi.

Malah semasa Perang Kemerdekaan, Maniot berdiri menentang tentera yang jauh lebih besar daripada tentera mereka apabila tentera bersama Uthmaniyyah dan Mesir menyerang. Mungkin terdapat lebih daripada sekadar legenda di sebalik keturunan Sparta purba mereka!

Dari segi wilayah itu sendiri, Mani ialah salah satu kawasan paling liar di Greece. Terdapat beberapa pantai berpasir yang indah, tetapi garis pantai selalunya bergelora dan berbatu.

Lanskapnya gersang dan berbatu, dan semakin ke selatan anda pergi, semakin kurang suburnya. Ini menjelaskan mengapa ramai orang meninggalkan Mani pada abad ke-20, untuk pergi dan mencari kerja di luar negara. Penduduk telah menurun dengan cepat, dan sangat sedikit orang yang tinggal di selatan.

Tidak banyak tumbuh di tanah kering ini, tetapi anda akan melihat menara batu Mani yang terkenal di mana-mana. Banyak daripada mereka telah ditinggalkan, tetapi yang lain masih digunakan, malah beberapa bangunan batu dan rumah menara telah diubah menjadi hotel butik.

Secara keseluruhannya, Mani adalah bahagian yang sangat istimewa di Greece. Lihat Mani dalam sehari, dan anda akan menikmati beberapa landskap yang cukup unik. Lakukan perjalanan jalan di sekitar Mani, dan anda akan menemui dunia baharu.

Mani kamiJadual Perjalanan Jalan Raya Peloponnese

Kami pernah ke Mani sekali sebelum perjalanan jalan raya ini, tetapi sebenarnya hanya menghabiskan satu hari penuh memandu. Kali ini, kami memutuskan untuk kembali untuk menerokainya dengan betul dalam setia kami, jika kelihatan agak kecewa, Starlet.

Kami menghabiskan seminggu di Mani menjelang penghujung September – masa di mana beberapa orang memilih untuk melawat. Suasana yang tenang sangat mengalu-alukan dan beberapa kawasan yang kami lawati hampir kelihatan lengang.

Mengunjungi Mani liar pada penghujung musim merupakan pengalaman yang hebat. Kami berpeluang bercakap dengan orang yang tinggal di sana sepanjang tahun dan bertanya tentang kehidupan mereka.

Kami juga dapat menikmati beberapa pantai yang sangat tenang dan melihat warna awal musim luruh. Petua dalaman: Musim luruh di Greece ialah salah satu masa terbaik untuk dilawati!

Berikut ialah cara kami menghabiskan masa seminggu di Mani Greece, mengembara dengan kereta kami sendiri.

Bercakap mengenainya, ia adalah penting untuk mempunyai bentuk pengangkutan anda sendiri jika anda ingin menerokai Mani dengan betul. Walaupun anda boleh pergi ke bandar yang lebih besar dengan bas, anda hanya akan dapat merasai pengalaman Mani dengan kenderaan anda sendiri.

Hari 1-3 – Bandar Gythio dan Pantai

Pada hari 1, kami memandu dari Athens ke Gythion. Ini ialah pekan pantai kecil yang merupakan titik paling utara Mani di sebelah timur.

Kami mengambil masa kurang dari 4 jam untuk sampai ke Gythio, dengan perhentian atau dua. Lebuhraya baru ialahsangat baik, hanya bersedia untuk banyak perhentian tol di sepanjang jalan.

Gythio ialah salah satu bandar paling menawan di Peloponnese. Ia benar-benar indah, dan anda boleh duduk di mana-mana di persiaran yang panjang untuk minum kopi, makan atau minum. Tempat makan kegemaran kami di Gythion ialah Trata, sebuah restoran kecil dengan menu yang besar dan harga yang kecil.

Terdapat banyak tempat bersiar-siar di Gythion, dengan bangunan neoklasik, pusat kebudayaan dan Marathonisi.

Tarikan yang paling terkenal di kawasan yang lebih luas ialah Gua Diros. Ia terletak berhampiran Pyrgos Dirou, setengah jam memandu dari Gythion. Jika anda melakukan perjalanan jalan raya di sekitar Mani, anda boleh melawat mereka dalam perjalanan ke Areopoli.

Pada masa kami melawat Gythion, terdapat festival tempatan kecil, dengan pasar terbuka. Selalunya terdapat acara dan perayaan bermusim, jadi tanyalah orang ramai untuk melihat jika ada perkara yang anda tidak patut ketinggalan.

Satu lagi perkara menarik tentang Gythion ialah pantainya yang indah. Anda boleh melawat kapal karam Dimitrios yang terkenal di pantai Valtaki, ke Utara. Namun, pantai kegemaran kami di sekitar Gythion ialah Mavrovounio, pantai berpasir yang panjang di mana anda sentiasa mempunyai privasi.

Ini adalah kali kedua kami melawat Gythion. Kami menghabiskan tiga hari di bandar, tetapi boleh dengan senang hati tinggal lebih lama. Kami tinggal dalam gaya, di rumah menara batu yang dibina semula! Lihat di sini: Menara Batu masukGythion.

Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang bandar yang indah ini, lihat di sini: Perkara yang boleh dilakukan di Gythion.

Hari 4 – Memandu dari Gythio ke Porto Kagio

Pada Hari 4 minggu kami di Mani, kami terpaksa meninggalkan rumah sementara kami yang indah. Destinasi kami seterusnya ialah Porto Kagio, sebuah kampung kecil di selatan Mani.

Jarak dari Gythio ke Porto Kagio hanya 65 km. Walau bagaimanapun, jika anda memandu tanpa berhenti, ia akan mengambil masa kira-kira satu setengah jam.

Jalan dalam keadaan yang agak baik secara keseluruhan, tetapi banyak bahagian yang sempit dan curam.

Kami tidak tergesa-gesa, dan mempunyai banyak perhentian yang dirancang dalam perjalanan!

Pantai Mani

Dalam perjalanan ke Porto Kagio, kami berhenti beberapa kali, untuk melihat landskap dan pantai yang hebat.

Terdapat beberapa lagi pantai berpasir melepasi Mavrovounio, seperti pantai Kamares dan Skoutari.

Kami berhenti selama kira-kira sejam di Kamares, yang mudah diakses dari jalan raya. Pantai yang panjang ini adalah campuran pasir dan kerikil. Ia tidak begitu istimewa, tetapi tidak mengapa untuk berhenti sebentar. Kami adalah satu-satunya orang di sana, selain daripada dua penyelam skuba dan pasangan lama.

Kebanyakan pantai yang kami lihat sejak itu adalah lebih kerikil. Apa yang menarik, ialah perubahan pemandangan yang melampau, terutamanya apabila cuaca mula berubah.

Kami berhenti di pantai Chalikia Vatta untuk berenang lagi,dan untuk berkelah cepat di pantai. Pada ketika itu, banyak awan muncul entah dari mana. Bercakap tentang iklim tropika!

Kami masih separuh perjalanan ke Porto Kagio. Kami secara ringkas mempertimbangkan untuk bersembunyi di salah satu kedai minuman tempatan, tetapi memutuskan untuk terus memandu. Dengan cuaca berubah setiap dua minit, kami tidak tahu berapa lama masa yang diperlukan untuk sampai ke Porto Kagio.

Perkampungan Flomochori di Mani

Memandangkan matahari kembali tidak lama lagi, kami memutuskan untuk berhenti dan terokai kampung Flomochori, lebih jauh ke selatan. Semuanya ditutup, jadi kami bersiar-siar di sekitar jalan kosong dan rumah batu.

Suasana hampir seram, kerana kami tidak bertemu seorang pun. Malah, kami hampir tidak dapat mengetahui sama ada orang tinggal di sana secara tetap.

Semasa memandu, kami membuat lencongan kecil untuk melihat pantai Alypa. Ia benar-benar cantik, walaupun terlalu sejuk untuk berenang pada waktu itu. Kami ingin berhenti untuk minum kopi sebentar tetapi taverna kecil hanya menyajikan makanan. Sungguh memalukan, kerana kami dengan senang hati akan berehat sekali lagi di sini!

Perhentian foto ringkas terakhir kami sebelum sampai ke Porto Kagio ialah sebuah penempatan yang dipanggil Kokkala, perkataan Yunani untuk “tulang”. Walaupun nama itu agak mengecewakan, ia agak indah.

Pada peringkat ini, kami menyedari kekurangan kawasan ini yang begitu ketara di bahagian lain di Greece – pelancong infrastruktur. Kami adamelihat segelintir taverna dan kafe, tetapi tidak seperti destinasi Greek yang paling terkenal. Selain itu, nampaknya hampir tiada pasar mini, apatah lagi pasar raya.

Akhirnya… Porto Kagio

Selepas singgah sebentar di penempatan Lagia, kami sangat hampir dengan Porto Kagio. Ini adalah pemandangan kami dari atas puncak gunung, sebelum memulakan penurunan singkat kami menuju ke destinasi kami.

Kami telah menempah bilik di Porto Kagio selama dua malam, dan ia adalah sempurna. Kami mendapati ia mengejutkan bahawa, walaupun pada penghujung September, tidak banyak ketersediaan.

Secara adil, bagaimanapun, tidak ada banyak pilihan dalam penyelesaian kecil ini. Jika anda ingin melawat pada bulan-bulan musim panas, sebaiknya tempah dengan lebih awal.

Ketahui lebih lanjut di sini: Porto Kagio di Mani

Hari 5 – Porto Kagio dan Cape Tainaron

Petempatan pantai kecil Porto Kagio adalah ideal jika anda inginkan kedamaian dan ketenangan. Terdapat segelintir hotel dan beberapa taverna, dan itu sahaja. Tiada pasar, tiada kedai lain, tiada tempat untuk membeli apa-apa!

Nampaknya, pemilik taverna memandu ke Gerolimenas secara bergilir-gilir, untuk membeli apa sahaja yang mereka inginkan untuk perniagaan mereka. Jika anda memutuskan untuk tinggal di sini selama beberapa hari, anda sepatutnya mendapatkan semua yang anda perlukan lebih awal.

Pemilik hotel kami berbesar hati memberikan kami air yang ditapis, kerana air paip tidak boleh diminum.

Pada hari ini, kami pergi ke CapeTainaron, yang merupakan tempat paling selatan di tanah besar Greece. Di Greece Purba, Tanjung Tainaron ialah salah satu pintu masuk ke Hades, dunia Orang Mati.

Apabila merancang laluan anda ke sini, anda juga mungkin melihat ini dipanggil Cape Matapan atau Cape Tenaro.

Anda boleh pergi mendaki 30-40 minit, dan sampai ke rumah api. Terdapat beberapa pelancong lagi di sana – tiada seorang pun daripada mereka Yunani selain Vanessa.

Sebelum anda memulakan pendakian singkat, terdapat sebuah taverna di mana anda boleh mendapatkan air dan a frappe.

Selepas mendaki, kami memandu ke pantai Marmari yang indah, yang terletak dalam jarak pemanduan singkat dari Porto Kagio. Malangnya, angin kencang, jadi kami tidak dapat tinggal di pantai, apatah lagi untuk berenang.

Memang memalukan, kerana pantai ini benar-benar indah dan kami akan gembira menghabiskan masa yang lain. hari di sini.

Memandangkan tiada pantai lain di kawasan itu, kami kembali ke Porto Kagio dan pergi berenang cepat. Walaupun pantainya kecil dan tidak terlalu mengagumkan, aktiviti snorkeling agak menarik.

Pada waktu petang, kami kembali ke kedai minuman yang sama tempat kami makan pada malam pertama kami, Akrotiri. Ini adalah antara masakan tempatan terbaik di Peloponnese!

Lihat juga: Berbasikal Mexico: Nasihat Pelancongan Basikal Untuk Menunggang Basikal Mexico

Ketahui lebih lanjut di sini: Cape Tainaron di Penghujung Greece

Lihat juga: 200+ Kapsyen Instagram Chicago Untuk Foto Windy City Anda

Hari 6 – Memandu dari Porto Kagio ke Areopoli melalui Vathia Rumah Menara

Pada keesokan harinya, kami bertolak ke Areopoli, tempat kami akan tinggal selama

Richard Ortiz
Richard Ortiz ialah seorang pengembara, penulis dan pengembara yang gemar dengan rasa ingin tahu yang tidak pernah puas untuk menerokai destinasi baharu. Dibesarkan di Greece, Richard mengembangkan penghargaan yang mendalam untuk sejarah negara yang kaya, landskap yang menakjubkan dan budaya yang meriah. Diilhamkan oleh keghairahannya sendiri, dia mencipta blog Idea untuk melancong di Greece sebagai cara untuk berkongsi pengetahuan, pengalaman dan petua orang dalam untuk membantu rakan pengembara menemui permata tersembunyi di syurga Mediterranean yang indah ini. Dengan semangat tulen untuk berhubung dengan orang ramai dan melibatkan diri dalam komuniti tempatan, blog Richard menggabungkan kecintaannya terhadap fotografi, bercerita dan mengembara untuk menawarkan pembaca perspektif unik tentang destinasi Greek, daripada hab pelancongan yang terkenal hingga ke tempat yang kurang dikenali di luar jalan dipukul. Sama ada anda merancang perjalanan pertama anda ke Greece atau mencari inspirasi untuk pengembaraan anda yang seterusnya, blog Richard ialah sumber utama yang akan membuatkan anda teringin untuk menerokai setiap sudut negara yang menawan ini.