2 Hari di Hanoi – Apa yang perlu dilakukan di Hanoi selama 2 hari

Richard Ortiz

Luangkan 2 hari di Hanoi dan lihat sorotan utama bandar yang menarik ini. Jika anda tercari-cari aktiviti yang boleh dilakukan di Hanoi selama 2 hari, jadual perjalanan Hanoi ini akan membantu anda!

Jadual Perjalanan Hanoi 2 Hari

Ini Panduan perjalanan Hanoi mempunyai jadual perjalanan 2 hari penuh. Senarai mesti lakukan Hanoi termasuk:

Hari 1 daripada 2 hari di Hanoi

Hari 2 daripada 2 hari di Hanoi

• 15. Muzium Seni Halus Negara Vietnam
    • 16. Kuil Kesusasteraan – Van Mieu Quoc Tu Giam
    • 17. Makam dan muzium Ho Chi Minh
    • 18. Teater Boneka Air
    • 19. Batavia untuk Makanan Indonesia di Hanoi

Blog Perjalanan Hanoi Saya

Baru-baru ini saya menghabiskan dua hari di Hanoi, Vietnam sebagai sebahagian daripada perjalanan 5 bulan saya sekitar Asia Tenggara. Walaupun saya tahu bahawa 2 hari adalah masa yang sangat singkat untuk menghargai bandar seperti Hanoi, saya rasa saya telah merasai pelbagai perkara. Dan sejujurnya, 2 hari di Hanoi sudah memadai untuk saya!

Hanoi sibuk gila. Maksud saya GILA sibuk! Terdapat moped pergi ke mana-mana, pergerakan tanpa henti, dan bunyi ‘bip bip’ yang berterusan, semasa pemandu berlalu.

Ini sudah tentu menjadi tarikan Hanoi bagi sesetengah orang. Untuk memahami kegilaan semua itu dan melihat apa yang berlaku.

Bagi saya, ia menyeronokkan untuk seketika, tetapi ia bukan adegan saya sebenarnya. Saya lebih kepada jenis pergunungan dan hutan belantara (oleh itu semua basikal menjelajah ke seluruh dunia!).

Jadi rancangannya adalah untukuntuk mausoleum Ho Chi Minh.

17. Makam dan muzium Ho Chi Minh

Kami tiba di kawasan itu sejurus selepas jam 15.00, dan kami mengambil sedikit masa untuk mencari pintu masuk, kerana beberapa bahagian telah dikepung dan terdapat banyak polis.

Kemudian, kami mendapat tahu bahawa keesokan harinya, Ahad 3 Februari, adalah ulang tahun penubuhan Parti Komunis, jadi mereka sedang bersiap untuk perayaan.

Kami masih sempat berjalan-jalan di kawasan itu dan melawat Muzium Ho Chi Minh di Hanoi yang ditutup pada pukul 16.30. Ia secara samar-samar mengingatkan kita tentang muzium lain di negara bekas komunis, seperti muzium di Skopje dan Tirana. Ia memberi kami idea tentang kehidupan dan pencapaian Ho Chi Minh serta sebab orang Vietnam sangat menyukainya.

18. Teater Boneka Air

Sebelum keluar dari kompleks, kami terus menuju ke persembahan teater Boneka Air, yang dijadualkan bermula pada 16.45.

Cara pertunjukan boneka pergi, yang ini sangat berbeza, kerana terdapat kolam cetek, dan boneka terapung masuk dan keluar dari air. Maka dinamakan pertunjukan boneka air! Kadangkala, dalang berjalan keluar masuk kolam.

Adakah ia berbaloi? Sangat-sangat, dan saya pasti kanak-kanak akan menyukainya! Adakah kita akan kembali? Tidak, sekali sahaja sudah cukup, dan 40 minit yang dilalui memberi kami gambaran yang baik tentang perkara itu.

19. Batavia untuk Makanan Indonesia diHanoi

Dalam perjalanan keluar, kami hendak mendapatkan Grab kembali ke hotel, tetapi kemudian kami memutuskan bahawa kami lapar. Carian pantas di Googlemaps mendedahkan sebuah restoran Indonesia yang dinilai sangat tinggi di sekitar sudut, Batavia.

Kami segera berjalan ke sana, dan sangat gembira kami melakukannya – ini pastinya hidangan terbaik kami di Hanoi, dan pemiliknya sangat baik .

Grab kembali ke hotel tidak mengambil masa lebih daripada 15 minit, dan kami gembira kerana kami tidak perlu berjalan di sekitar motosikal lagi.

Nota – Gunakan kod ini untuk dapatkan wang dari perjalanan Grab pertama anda di Hanoi – GRABNOYEV5EF

Tempat yang tidak kami lihat di Hanoi tetapi akan datang pada masa akan datang

Ketika kami akan meninggalkan Hanoi pada keesokan harinya, kami pasti terpaksa melangkau beberapa perkara yang kami ingin lakukan.

Muzium Etnologi Vietnam datang sangat disyorkan, walaupun kami pasti Muzium Wanita memberi kami gambaran yang baik tentang budaya Vietnam.

Satu lagi muzium yang kelihatan menjanjikan, dan tidak boleh dilepaskan jika anda mempunyai minat khusus dalam Perang Vietnam, ialah muzium Sejarah Ketenteraan.

Melawati Pagoda Tran Quoc, digabungkan dengan berjalan kaki atau berbasikal di sekitar Ho Tasik Tay mungkin juga menarik, tetapi ia akan berada di sana untuk kali seterusnya.

Tempat lain termasuk Pagoda Satu Tiang dan Panggung Opera Hanoi.

Tempat untuk menginap di Hanoi

Jika anda hanya mempunyai masa terhad, tempat terbaik untuk menginap di Hanoi ialah OldSuku. Ini adalah pusat semua aksi yang meriah, dan kebanyakan tarikan utama berada dalam jarak berjalan kaki jika anda aktif. Anda sentiasa boleh menaiki teksi Grab jika anda rasa ia terlalu jauh.

Terdapat banyak tempat untuk menginap di Suku Lama Hanoi. Seperti yang telah kami lakukan dalam semua perjalanan kami melalui Asia, kami memilih nilai untuk wang berbanding murah apabila memilih hotel di Hanoi.

Selepas mencari sedikit, kami tiba di Hotel Rising Dragon Palace di Hanoi . Bilik yang kami pilih adalah bagus dan lapang, dan sarapan pagi disertakan. Anda boleh menyemak hotel di sini pada Tempahan – Rising Dragon Palace Hotel Hanoi.

Anda boleh temui lebih banyak hotel Hanoi di bawah:

Booking.com

Perjalanan Sehari dari Hanoi

Jika anda tinggal lebih lama di bandar, anda mungkin mahu mengambil satu atau lebih perjalanan sehari dari Hanoi. Salah satu yang paling popular ialah perjalanan sehari Teluk Halong dari Hanoi.

Melawat Teluk Halong di Vietnam dari Hanoi mempunyai beberapa pilihan. Anda boleh melawat sebagai lawatan sehari dari Hanoi, atau melanjutkan penginapan anda di Teluk Halong kepada pilihan 2 hari 1 malam dan 3 hari 2 malam. Saya telah menyertakan beberapa contoh perjalanan sehari yang popular dari Hanoi ini di bawah.

Perjalanan sehari Trang An – Ninh Binh (85 km dari Hanoi) mungkin turut menjadi pilihan jika kami mempunyai satu hari lagi di Hanoi.

Sematkan 2 hari ini dalam jadual perjalanan Hanoi untuk kemudian

Lihat panduan perjalanan Asia saya yang lain

• Pelancongan VietnamBlog
    • 2 hari di Bangkok
    • Jadual perjalanan Singapura 4 hari
    • Pulau Con Dao di Vietnam

Soalan Lazim Jadual Perjalanan Hanoi

Pembaca yang merancang perjalanan mereka sendiri ke Hanoi sering bertanya soalan yang serupa dengan:

Berapa hari di Hanoi yang mencukupi?

2 atau 3 hari adalah kira-kira jumlah masa yang sesuai untuk dihabiskan di Hanoi untuk pelawat kali pertama. Seperti mana-mana bandar utama, semakin lama anda berada di sana, semakin banyak yang anda akan temui!

Adakah Hanoi berbaloi untuk dikunjungi?

Hanoi dianggap sebagai Ibu Kota Budaya Vietnam. Ia adalah rumah kepada Tapak Warisan Dunia UNESCO Kubu Imperial Thăng Long, Makam Ho Chi Minh dan Kuil Ngoc Son. Selain itu terdapat seni bina kolonial Perancis dan pemandangan seni yang kaya untuk dinikmati.

Adakah selamat untuk berjalan di sekitar Hanoi pada waktu malam?

Hanoi ialah bandar yang selamat untuk dikunjungi dan pelancong yang serius -jenayah yang berkaitan adalah sangat jarang berlaku, tetapi adalah bijak untuk berhati-hati. Walaupun boleh berjalan di sekitar Old Quarter pada waktu malam, elakkan laluan yang lebih gelap selepas 10 malam.

Adakah 5 hari di Hanoi terlalu lama?

Penginapan selama lima hari di Vietnam Utara boleh diterima, tidak terlalu panjang dan tidak terlalu pendek untuk melihat Hanoi dan tarikan paling popular di bandar ini.

alami bandar, lihat tempat menarik utama di Hanoi, tetapi segera keluar dari sana!

Jadual Perjalanan Hanoi 2 Hari

Oleh itu, saya ingin memerah seberapa banyak perkara teratas untuk lakukan di Hanoi sebanyak mungkin dalam 2 hari. Saya pasti tidak mendakwa saya melihat semuanya. Tidak boleh! Saya hampir pasti meninggalkan beberapa tempat untuk dilihat di Hanoi yang mungkin dirasakan oleh orang lain penting.

Dengan itu, saya rasa saya menyertakan beberapa perkara yang menarik untuk dilakukan di Hanoi, menggabungkan tarikan utama yang jelas dan beberapa kurang memikirkan alternatif.

Jika anda bercadang untuk melawat Hanoi di Vietnam dan hanya mempunyai beberapa hari untuk melihat bandar, saya harap jadual perjalanan Hanoi ini akan membantu.

Jadual Perjalanan Hanoi Hari 1

Kami bersarapan di hotel Rising Dragon Palace, di kejiranan Suku Lama Hanoi tempat kami menginap, dan kemudian kami bertolak untuk menerokai Hanoi dengan berjalan kaki.

Memandangkan kami tiba lewat malam sebelumnya dan telah mendaftar terus ke hotel, kami tidak mempunyai banyak masa untuk menyemak apa-apa di luar jalan kami, jadi kami tidak tahu sama ada trafik motosikal Hanoi yang terkenal adalah seteruk yang mereka katakan.

1 . Mengatasi lalu lintas di Hanoi

Kami tidak perlu berjalan jauh – walaupun berjalan beberapa blok sudah memadai untuk bersetuju bahawa ya, Hanoi adalah bandar yang gila apabila bercakap tentang motosikal!

Terdapat motosikal di mana-mana – di laluan pejalan kaki, di jalanan, di antara kereta, diletakkan di sekeliling secara literaldi mana-mana sahaja.

Pejalan kaki tidak mempunyai hak lalu lintas dan anda perlu berhati-hati. Pada masa yang sama, penunggang motosikal nampaknya menyedari tentang pejalan kaki dan mereka secara amnya berhati-hati untuk tidak terserempak dengan mereka – tetapi mereka boleh lalu dengan sangat dekat.

2. Bagaimana untuk menyeberang jalan di Hanoi

Jadi, bagaimanakah anda boleh menyeberang jalan di Hanoi?

Satu-satunya cara untuk pergi, adalah dengan mengabaikan lalu lintas dan berjalan melintasi jalan seperti biasa seolah-olah motor tidak wujud. Itulah yang kami lakukan, dan terselamat. Cuma!

Ambil perhatian bahawa lintasan zebra dan lampu isyarat hanyalah penunjuk, jadi lampu isyarat pejalan kaki hijau bermakna anda boleh melintas dengan berhati-hati, tetapi anda benar-benar perlu melihat sekeliling terlebih dahulu. Tidak banyak perubahan untuk kembali ke rumah di Athens dalam hal itu!

3. Pasar Dong Xuan, Hanoi

Kami berhenti sebentar di pasar Dong Xuan, yang terletak beberapa blok dari hotel kami. Pasar dalaman yang besar ini nampaknya mempunyai beg tangan murah dan pakaian dan fabrik rawak. Kami tidak mendapatinya terlalu menarik.

Selepas pasar Dong Xuan, kami mula berjalan ke arah katedral St. Joseph. Kami berharap untuk memeriksa bahagian dalam kuil, tetapi ia ditutup, jadi kami hanya mengambil gambar dari luar, dan kemudian memutuskan untuk berhenti untuk minum kopi sekejap, cara Vietnam!

4. Kopi di Vietnam

Perlu dinyatakan secara khusus tentang beberapa jenis kopi Vietnam di Hanoi.Selain daripada pelbagai jenis kopi panas dan ais, terdapat dua jenis kopi Vietnam yang nampaknya sangat popular: kopi kelapa dan kopi telur.

Kopi kelapa pada dasarnya adalah beberapa sudu ais krim kelapa dengan pukulan espresso. Yum!

Bagi kopi telur Vietnam, ia adalah kopi dengan sejenis krim kastard yang diperbuat daripada kuning telur. Malangnya kami kesuntukan masa dan tidak mencubanya di Hanoi, tetapi memandangkan kami masih mempunyai 3 minggu di Vietnam, saya pasti kami akan menemuinya lagi.

5. Memorial Penjara Hoa Lo

Persinggahan rasmi pertama kami pada hari itu ialah Memorial Penjara Hoa Lo, juga dikenali sebagai Hanoi Hilton. Muzium yang menarik ini terletak di atas dasar penjara yang dahulunya dibina oleh Perancis untuk menempatkan tahanan Vietnam pada akhir 1800-an.

Menurut Wikipedia, perkataan "Hoa Lo" bermaksud "relau" atau “dapur” dalam bahasa Vietnam… jadi anda boleh bayangkan bagaimana keadaannya.

Sebahagian penjara telah dirobohkan pada awal 1990-an, tetapi beberapa bahagian masih kekal.

6. Hanoi Hilton Prisoners of War

Pada tahun 1960-an dan 1970-an, Penjara Hoa Lo telah digunakan oleh orang Vietnam untuk mengekalkan juruterbang tentera udara Amerika dan askar lain yang ditangkap semasa Perang Amerika. Selepas pembebasan mereka, ramai daripada mereka mengejar beberapa peranan awam, terutamanya dalam politik. Boleh dikatakan, yang paling terkenal di antara mereka ialah Senator JohnMcCain.

Seperti semua pertubuhan yang pernah menjadi penjara, Memorial Penjara Hoa Lo ialah tempat yang sangat menyedihkan untuk dikunjungi. Menurut maklumat yang dibentangkan di muzium, keadaan di mana orang Vietnam disimpan oleh Perancis benar-benar mengerikan.

Sebaliknya, menurut foto dan artikel yang diterbitkan dalam akhbar AS pada masa itu dan dipaparkan secara terpilih, Amerika banduan dilayan dengan penuh hormat, maka dinamakan "Hanoi Hilton". Saya agak pasti ada versi Amerika yang berbeza sama sekali! Tetapi sudah tentu, pemenang boleh menulis sejarah, dan dalam kes ini, ia adalah orang Vietnam.

Walaupun anda hanya mempunyai satu hari di Hanoi, pastikan anda melawat Memorial Penjara Hoa Lo dan benarkan pasangan jam untuk membaca semua maklumat dan menonton video yang dipamerkan.

7. Om Hanoi – Yoga dan Kafe

Persinggahan kami yang seterusnya ialah sebuah restoran vegan, yang menggembirakan, bernama Om Hanoi – Yoga dan Kafe.

Bukan memang niat kami nak pergi restoran vegan di Hanoi. Walau bagaimanapun, memandangkan masakan negara ini nampaknya berasaskan daging babi atau daging lembu, kami fikir kami akan mencubanya.

Kami benar-benar menyukai makanan itu, yang kami berdua dapati lebih enak daripada hidangan istimewa Vietnam , Pho – lanjut mengenainya kemudian.

8. Muzium Wanita Vietnam di Hanoi

Perhentian seterusnya, beberapa minit berjalan kaki dari Penjara Hoa Lo, ialah Muzium Wanita Vietnam. Kami mendapati ini sangatbermaklumat dan cukup unik.

Terdapat empat tingkat, setiap satu daripadanya dikhususkan untuk aspek berbeza dalam kehidupan wanita Vietnam.

Terdapat maklumat berkaitan perkahwinan dan keluarga, kehidupan seharian dan adat resam suku kaum , yang nampaknya berbeza-beza dari satu suku ke suku yang seterusnya.

Satu adat yang kami dapati sangat mengagumkan ialah gigi yang dipernis – nampaknya, mengotorkan gigi dengan jus sirih menjadikan wanita lebih menarik.

9. Wanita Pahlawan Vietnam

Salah satu bahagian muzium yang paling menarik ialah bahagian yang menonjolkan peranan wanita Vietnam semasa beberapa peperangan yang telah dilalui oleh negara ini.

Terdapat wanita yang menyertai pasukan gerila pada usia 14 atau 16 tahun, dan yang lain adalah revolusioner yang cemerlang sebelum usia 20-an.

Ramai daripada wanita ini telah dibuang negeri selama berbulan-bulan atau bertahun-tahun, sebahagian daripada mereka meninggal dunia. terlalu muda, dan yang lain akhirnya menceburi bidang politik atau bidang lain dalam sektor awam.

Jika kami terpaksa kembali ke hanya satu daripada dua muzium, kami akan lebih suka Muzium Wanita, tetapi saya sangat mengesyorkan anda melawat kedua-duanya, kerana ia sangat rapat dan menawarkan perspektif unik tentang sejarah Vietnam.

10. Tasik Hoan Kiem

Kami meninggalkan Muzium Wanita sekitar waktu tutup (17.00), dan memutuskan untuk berjalan kaki pulang ke hotel kami, dan melihat sekilas Tasik Hoan Kiem yang popular.

Sementara ini sepatutnya menjadi salah satu daripadasorotan Hanoi, kami tidak terlalu memikirkannya dan tidak akan mengesyorkannya, tetapi sekali lagi semua orang berbeza.

Lihat juga: Perjalanan Sehari Meteora Dari Athens – Panduan Perjalanan 2023

11. Pasar Malam Hanoi dan Pho

Apabila kami pulang ke hotel, masih awal sedikit untuk pasar malam Hanoi yang terkenal, tetapi tidak terlalu awal untuk makan malam .

Secara harfiah setengah blok dari Hotel Rising Dragon tempat kami menginap, terdapat tempat untuk mencuba Pho, mi sup paling terkenal di Vietnam dan mungkin hidangan Vietnam yang paling terkenal.

Tidak seperti ramai lagi orang di luar sana, kami sebenarnya tidak nampak keseronokan – saya rasa kerana kami telah menghabiskan 3 minggu di Thailand, kami agak manja dengan pilihan makanan. Walau apa pun, ia adalah hidangan yang murah dan mengenyangkan.

12. Meneroka Suku Lama Hanoi pada waktu malam

Ketika kami meneruskan berjalan di sekitar kawasan Suku Lama Hanoi, kami menjumpai satu lagi pilihan makanan jalanan yang tidak didekati oleh ramai orang Barat. Anjing, tuan-tuan dan puan-puan.

Bukan untuk mereka yang lemah semangat. Kami memutuskan untuk merinduinya.

13. Pasar Malam Hanoi

Dan kemudiannya ke Pasar Malam Hanoi. Seperti pasar malam Asia yang lain, ini adalah tempat di mana anda boleh menemui hampir semua yang anda cari dan perkara yang tidak anda cari.

Di kebanyakan pasar malam di Asia Tenggara yang telah kami lawati setakat ini, terdapat tiada kereta atau motosikal, jadi kami fikir ini akan sama.Betul?

Salah. Ini Hanoi. Di antara gerombolan orang yang melihat barangan dan gerai makanan yang murah, terdapat ratusan motosikal, menjadikan pengalaman ini agak tidak dapat dilupakan.

14. Makanan Jalanan di Hanoi

Kini bagi gerai makanan, mereka nampaknya tidak terhad kepada kawasan tertentu seperti di pasar malam lain di Asia Tenggara, tetapi mereka diselang-seli melalui pasaran.

Terdapat banyak makanan yang tidak dapat kami kenali dengan segera, tetapi mungkin makanan ringan daging babi atau ikan. Ingat bahawa orang Vietnam cenderung menggunakan banyak daging dalam masakan mereka, termasuk bahagian haiwan yang tidak digunakan di Barat, seperti kaki ayam.

Di antara pelbagai gerai, terdapat beberapa kumpulan besar penduduk tempatan yang sedang makan. dan minum bir, duduk di atas najis plastik kecil. Ini adalah perkara biasa di Asia Tenggara, tetapi anda tidak akan mengimpikannya di Barat!

Terdapat juga banyak kedai yang menjual gula-gula, minuman keras, cenderamata dan pakaian murah. Akhir sekali, terdapat kawasan khusus yang nampaknya khusus untuk pengembara backpacker, yang sememangnya sibuk dan sibuk, kebanyakannya dengan pelancong.

Dan itu adalah penghujung hari pertama kami di Hanoi. Sekembalinya ke hotel, bunyi motor itu seolah-olah mati selepas jam 11 malam. Masa untuk berehat yang sewajarnya!

Hari Jadual Perjalanan Hanoi 2

Pada hari kedua kami di Hanoi, kami berangkat melawat Muzium Seni Halus Negara Vietnam, Kuil Kesusasteraan,dan Makam dan muzium Ho Chi Minh. Kami juga berfikir untuk menonton pertunjukan boneka air Vietnam.

Lihat juga: Snek Perjalanan Jalan Raya Terbaik: Snek dan Camilan Sihat!

15. Muzium Seni Halus Negara Vietnam

Berjalan dari hotel kami ke Muzium Seni Halus Negara Vietnam bukanlah sesuatu yang sangat menyenangkan – ada kalanya kami berharap kami telah mengambil Grab, walaupun ia sebenarnya agak dekat.

Kami agak kecewa dengan muzium Seni Halus Negara Vietnam – terdapat beberapa karya seni yang patut dilawati, tetapi kebanyakannya adalah lukisan yang agak membosankan.

Kami menamatkannya. tergesa-gesa antara bilik ais sejuk dan panas terik – saya rasa orang yang memasang penghawa dingin itu malas!

16. Kuil Kesusasteraan – Van Mieu Quoc Tu Giam

Selepas snek ringkas dan kopi kelapa, kami berjalan kaki ke Kuil Kesusasteraan, yang kami jangka akan menjadi salah satu acara kemuncak hari kami.

Namun, sebaik tiba kami melihat beberapa bas pelancong di luar. Ini, digabungkan dengan fakta bahawa kami masih dibuang kuil selepas Bagan dan Chiang Mai, membuatkan kami mempertimbangkan semula keutamaan kami.

Jadi akhirnya kami tidak melawat kuil, tetapi menyeberang jalan dan memeriksa Ho Van Tasik sebaliknya. Kawasan kecil yang sunyi ini penuh dengan gerai cenderamata dan kedai-kedai kecil yang menjual barang-barang seni, mungkin kebanyakannya berkaitan dengan pelancong China.

Tetapi keadaan itu sungguh sunyi, dan ia adalah tempat yang bagus untuk minum kopi atau minuman sebentar. Walau bagaimanapun, sudah tiba masanya untuk meneruskan

Richard Ortiz
    Richard Ortiz ialah seorang pengembara, penulis dan pengembara yang gemar dengan rasa ingin tahu yang tidak pernah puas untuk menerokai destinasi baharu. Dibesarkan di Greece, Richard mengembangkan penghargaan yang mendalam untuk sejarah negara yang kaya, landskap yang menakjubkan dan budaya yang meriah. Diilhamkan oleh keghairahannya sendiri, dia mencipta blog Idea untuk melancong di Greece sebagai cara untuk berkongsi pengetahuan, pengalaman dan petua orang dalam untuk membantu rakan pengembara menemui permata tersembunyi di syurga Mediterranean yang indah ini. Dengan semangat tulen untuk berhubung dengan orang ramai dan melibatkan diri dalam komuniti tempatan, blog Richard menggabungkan kecintaannya terhadap fotografi, bercerita dan mengembara untuk menawarkan pembaca perspektif unik tentang destinasi Greek, daripada hab pelancongan yang terkenal hingga ke tempat yang kurang dikenali di luar jalan dipukul. Sama ada anda merancang perjalanan pertama anda ke Greece atau mencari inspirasi untuk pengembaraan anda yang seterusnya, blog Richard ialah sumber utama yang akan membuatkan anda teringin untuk menerokai setiap sudut negara yang menawan ini.